• Alle producten zijn toegevoegd aan uw winkelmandje.

Hoe zorg je voor je Micro step? Tips en Tricks

Onze steps gaan jarenlang mee en elk onderdeel is los vervangbaar. Deze zijn te vinden op de onderdelenpagina. Hieronder staan wat tips die garant staan voor jarenlang plezier van je step.

 

3-WIEL STEPS

 

  • Stuurknopje/stuurklem

Het stuur moet op elke hoogte kunnen blijven staan. De zwarte push button zorgt ervoor dat je het stuur er niet helemaal uit kunt trekken. Het is belangrijk dat de stuurklem goed strak afgesteld staat, deze houdt de buis op zijn plaats. Zonder push button kun je het stuur dus nog steeds gebruiken. Het knopje breekt eigenlijk alleen af als er verticale krachten op komen (van de stoep af etc) en de stuurklem te los staat.

Hoe zet je de stuurklem strakker?
De stuurklem heeft tegenover de handel een inbusbout (bij de nieuwere types met een geribbelde knop). Door deze knop met een inbusbout strakker te zetten kun je de de klem op spanning zetten. Duw even op het stuur om te checken of dit blijft zitten. Zakt het nog wat omlaag, draai dan de klem nog wat strakker.
 
Ontbreekt je stuurknopje?
Je kunt de push button (1586) heel makkelijk vervangen. Schroef het schroefje aan de achterkant van de stuurklem los, duw de klem omhoog en trek het bovenste gedeelte van de stang eruit. Je kunt nu van onder in de aluminium kleurige stang kijken. Soms zit de push button er nog in en kun je hem weer op zijn plaats duwen. Mocht hij weg zijn, kun je hier een nieuw knopje bestellen.

 

  • Handvatten

De handvatten hebben aan de uiteinden een balgrip. Deze is er ter bescherming. Het is belangrijk dat deze bal goed op de stang geschoven is, zodat je hem niet los heen en weer kunt bewegen. Het uiteinde van de stang is namelijk scherp en anders zou het rubber kunnen scheuren.

 

  • Wielen/Lagers

De voor - en achterwielen van de step hebben wielen met lagers. Lagers houden niet van vuil, zand en water. Mocht een wiel om de een of andere reden zijn vastgelopen kun je het er even afhalen en de lagers checken. Denk eraan dat de bout van het linkervoorwiel met de klok mee losdraait (te herkennen aan - streepje in het gat). Als je het wiel schuin legt kun je onderste lager er van binnenuit uit tikken. Vaak kun je de lager met wat WD-40 weer aan de praat krijgen door hem heen en weer te draaien. Mochten de lagers moeten worden vervangen dan zijn deze hier te bestellen.

 

  • LED wielen
De LED wielen gaan aan door een dynamo. Soms kan deze door vervuiling minder gaan werken. Haal in dat geval het wiel er even af. (gebruik een inbussleutel om schroef aan de achterkant vast te houden en gebruik een bahco voor de voorkant). Denk eraan dat de bout van het linkerwiel met de klok mee losdraait (deze bout is te herkennen aan een liggend streepje in het inbusgat). Houd het wiel tussen duim en wijsvinger vast en laat het ronddraaien. Je kunt dan checken of het werkt. Je moet ook een soort lichte trilling voelen als het wiel draait. Mocht je deze trilling niet voelen kun je even het magneetje omdraaien. Dit is heel simpel. Als je het wiel schuin legt kun je met klein tikje met een schroevendraaier door het gat van binnenuit de onderste lager eruit tikken. Daarna kun je het witte magneet spoeltje omdraaien en de lager terugplaatsen. Meestal is het dan opgelost. Aangezien het wiel al een tijdje gebruikt is raden we ook aan om even de binnenkant van het wiel en de magneet goed schoon te maken. Het kan zijn dat deze vervuild is.

 

  • Wielen staan niet meer recht

Door intensief gebruiken kunnen de wielen tzt wat schever gaan staan. Dit komt omdat de schotelringen van het stuurmechanisme wat zijn ingesleten. Op zich heeft dit op het stuurgedrag geen invloed (het oorspronkelijke ontwerp had zelfs wielen die onder een hoek stonden). Mocht je toch graag willen dat de wielen weer recht staan is dit eenvoudig op te lossen door de schotelringen te vervangen. Deze zijn hier te bestellen.

 

 

2-WIEL STEPS

 

  • Stuurknopje/stuurklem

Het stuur moet op elke hoogte kunnen blijven staan. De zwarte push button zorgt ervoor dat je het stuur er niet helemaal uit kunt trekken. Het is belangrijk dat de stuurklem goed strak afgesteld staat, die houdt de buis op zijn plaats. Zonder push button kun je het stuur dus nog steeds gebruiken. Het knopje breekt eigenlijk alleen af als er verticale krachten op komen (van de stoep springen, etc) en de stuurklem te los staat.

Hoe zet je de stuurklem strakker?
De bovenste stuurklem heeft tegenover de handel een inbusbout (bij de nieuwere types met een geribbelde knop). Door deze knop met een inbusbout strakker te zetten kun je de de klem op spanning zetten. Duw even op het stuur om te checken of dit blijft zitten. Zakt het nog wat omlaag, draai dan de klem nog wat strakker.
 
Ontbreekt je stuurknopje?
Je kunt de push button (1023) heel makkelijk vervangen. Schroef het schroefje aan de achterkant van de stuurklem los, duw de klem omhoog en trek het bovenste gedeelte van de stang eruit. Je kunt nu van onder in de aluminium kleurige stang kijken. Soms zit de push button er nog in en kun je hem weer op zijn plaats duwen. Mocht hij weg zijn, kun je hier een nieuw knopje bestellen.

 

  • Stuur staat scheef

Mocht je stuur scheef komen te staan, betekent dit dat de onderste klem strakker moet worden gedraaid. Draai de twee inbusbouten eerst wat losser. Zet het stuur recht en zorg dat de klem aan de achterkant goed uitgelijnd is met de sleuf van de stuurbuis in het midden. Draai daarna de bouten met telkens afwisselend een slag onder en boven vast, zodat de klem gelijkmatig klemt. Ga door tot beide bouten zo strak als mogelijk zitten. We raden aan om een goede kwaliteit inbussleutel te gebruiken.

 

  • Snelspannerklem vouwmechanisme afstellen

De zilverkleurige snelspanner klem van het vouwmechanisme moet strak zijn afgesteld, zodat hij met weerstand sluit. Mocht hij te los zitten, kun je hem eenvoudig strakker zetten. Open de klem half, zodat hij van de step af wijst. Draai daarna aan het geribbelde knopje aan de andere kant. 

 

  • Vouwblok klapt moeilijk in

Als de knopjes van het vouwmechanisme moeilijk indrukken, of je voelt weerstand bij het naar achteren vouwen van het stuur, betekent dit dat de metalen pinnetjes van het vouwblok wat vies zijn. je kunt dit eenvoudig verhelpen door WD-40 op de pinnen te spuiten (ook via het gat aan de andere kant van het vouwblok). Duw de pin een aantal keren heen en weer, tot hij weer soepel loopt.

 

  • Vouwblok kraakt

Als het vouwblok wat kraakt wordt dit veroorzaakt doordat de bout van het draaimechanisme iets te strak is aangedraaid. Draai hem een kwart slagje losser, dan is het meestal al opgelost. Daarnaast is het belangrijk dat de twee bouten onder het dek juist strak zijn aangedraaid.

 

  • Wielen/Lagers

De voor - en achterwielen van de step hebben wielen met lagers. Lagers houden niet van vuil, zand en water. Mocht een wiel om de een of andere reden zijn vastgelopen kun je het er even afhalen en de lagers checken. Als je het wiel schuin legt kun je onderste lager er van binnenuit uit tikken. Vaak kun je de lager met wat WD-40 weer aan de praat krijgen door hem heen en weer te draaien. Mochten de lagers moeten worden vervangen dan zijn deze hier te bestellen.

 

  • Bouten/algemeen

We raden aan om elke 3 maanden even de bouten na te lopen en ze aan te draaien indien nodig.